Návrhář z Hugo Boss: Oblekům odzvonilo, kupte si sako a kalhoty různých barev

Návrhář Bart De Backer je jednou z nejvýraznějších osobností německé značky Hugo Boss. Nebojí se kombinovat zdánlivě nesourodé kousky a inspiraci hledá třeba ve sto let starých rodinných fotografiích. O pánské módě si s námi povídal přímo po přehlídce na berlínském týdnu módy.

Sofistikovaný rebel Bart De Backer posouvá v pánské módě stávající hranice. Jako hlavní návrhář řady HUGO u Hugo Boss zkouší nečekané kombinace, ale zároveň chová hluboký respekt ke tradiční krejčovině. Belgičan s nezvykle tichým hlasem nekompromisně zastává názor, že skutečná elegance spočívá v nenucené kombinaci nonšalance s kapkou ležérnosti.

Ve kterém období jste poprvé zaregistroval značku Hugo Boss?
Určitě to bylo ještě před tím, než jsem začal studovat módní návrhářství na Royal Academy of Fine Arts v Antverpách. Šlo o začátek 90. let, takže mi mohlo být tak 18 let.

Pro linii HUGO pracujete čtvrtým rokem, jak ji vnímáte?
Skutečně jsem k ní přilnul a toto oblečení jsem schopen sám nosit. Líbí se mi neustále nové možnosti, to jak pro sebe mohu objevovat každou sezonu další výzvy. A samozřejmě mám rád ten pocit, že oblečení, které navrhnu následně putuje do našich obchodů po celém světě.

Takže vy sám jste takovým firemním ambasadorem?
Ano, tento styl je i mým osobním stylem. Pokaždé chci vypadat upraveně, ale zároveň i zajímavě. Před deseti lety jsem přemýšlel o módě trochu jinak, než teď. Tehdy jsem nosil i bílé kalhoty a hedvábné šátky. Dnes dávám přednost hlavně džínovině a slim kalhotám s propracovanými detaily.



 

Značka letos slaví 88 let od svého založení. Co považujete za její důležité milníky?

Zpočátku se soustředila výhradně na jediný typ zákazníka. Později však rozšířila stávající portfolio vzájemně odlišnými řadami jako Boss Orange, Boss Black, Boss Green, Boss Selection a HUGO. Začala vytvářet oděvy pro všechny společenské příležitosti.

Vaše pánská kolekce HUGO podzim/zima 2012 působí extravagantně. Třeba šeříkově fialový oblek jsem opravdu nečekala. Mám to chápat jako další krok ve vývoji značky, která je konstantně vnímaná jako konzervativní?
Pro mě řada HUGO ztělesňuje muže jako sofistikovaného rebela. S mým týmem se snažíme posouvat hranice pravidel a zkoušíme nové varianty. Například tradiční oblek doplníme kozačkami a přes vlněný kabát ovážeme mohutný kožený opasek.

Co je pro tuto kolekci charakteristické?
Nazvali jsme ji Surreální nostalgie. Navrací se k tradičním hodnotám a odkazu poctivé krejčoviny, ale obojí interpretuje moderním způsobem. Když jsem na této kolekci pracoval, cestoval jsem po celém světě a viděl řadu malých krejčovských dílen. Řekl jsem si, že by bylo zajímavé věnovat jim pozornost. U trenčkotů a obleků jsem si pohrál s prvky, které už v dnešní době téměř neznáme. Vytvořil jsem nové tvary a detaily jako třeba toto sako s dvojitými klopami a ostrou linií, které mám právě na sobě. Líbí se mi retro vzhled, proto jsem se inspiroval 60. lety a vybral pleteninu, kostky a úzkou siluetu. V kolekci jsou také ohrnuté nohavice, roláky oblečené pod košile a černé klobouky.

Jaké hlavní trendy tedy budou příští zimu převládat?
Zásadní je kombinace saka a kalhot, které se budou nosit více, než jednobarevný oblek. Například tmavě modré sako s šedými kalhotami, k tomu košile ve výrazném odstínu, nebo rolák. Barvám vévodí černá, tmavě hnědá a šedivá. Pro jejich oživení poslouží hořčicová, purpurová, červená a zelená. Z doplňků bych na první místo jmenoval šátek a nápadité ponožky.

Jak definujete svého typického zákazníka? Jakým stylem takový muž žije a na co klade v módě důraz?
Preferuje vysokou kvalitu a v módě nerespektuje nastavená pravidla, spíše si s nimi trochu pohrává. Například kombinuje klasický oblek s teniskami. Protože s oblibou a hodně cestuje, dává přednost ležérní eleganci. Když ráno odchází z domu, uvítá, že ve stejném oblečení může jít také večer za zábavou. Určitě ho zaujme sametové sako kombinované s hedvábím, které jste odpoledne viděla na módní přehlídce.

Návrháři často říkají, že je jednodušší tvořit pánské kolekce, než ty dámské. Je to pravda?
Je skutečně těžké říct, co je obtížnější. U pánských modelů je pochopitelně nutné přemýšlet docela jinak. Pro pánské oděvy se používají zpravidla jiné barvy a někdy i materiály. Muži rádi oblékají něco, co už znají a to se pak může dále vyvíjet. Pokaždé je nutné najít především správnou rovnováhu a mít na paměti, že výsledek nesmí být nikdy příliš komplikovaný.

Co je podle vás skutečná elegance?
Samotná elegance má mít nonšalanci, alespoň nepatrný náznak ležérnosti a nesmí být příliš nucená. Aby byl člověk elegantní, kromě dobrého vkusu samozřejmě pomáhá i to, když je k sobě upřímný ohledně své postavy. Měl by zkrátka vědět, co si může dovolit a co je pro něho už příliš.

Předpokládám, že řešit aktuální sezónu je pro Vás v tuto chvíli věc téměř zapomenutá. Přesto si neodpustím otázku, které módní prvky a barvy považujete za stěžejní v létě 2012?
Obzvláště pro linii HUGO je toto období hlavně o jasných barvách. Nazývám to „new colour blocking“ - zkombinujete zářivé sako se zářivými kalhotami a doplníte je bílým trikem. Také jsme vsadili na černobílou kombinaci a světle modrou. V kolekci jsou šortky do půlky kolen, jednoduché košile bez rukávů, tenké bundy s prodlouženou délkou na zadní části připomínající frak, saka na jeden knoflík, lakýrky v barvě burgundského a černé polobotky, které od šedivé špičky odděluje bílý proužek.

Je ve vašem blízkém okolí někdo, kdo vás přímo inspiruje při tvorbě návrhů?
Je to hlavně umění a architektura. Například kolekce podzim/zima 2012 byla inspirovaná jedním stále žijícím malířem, který vytváří klasické obrazy, ale vždy s nějakým zajímavým moderním detailem. Třeba kreslí plátna s postavami, kteří mají na sobě oblečení naruby. Když cestuji, rád se nechávám inspirovat lidmi kolem sebe. V New Yorku je spousta skvělých krejčovství, která prodávají svým klientům špičkové kousky.

A co staré fotky z archívů Hugo Boss?
Ty mám moc rád, ale nejde jen o naše firemní snímky. Obecně si s oblibou prohlížím rodinné fotky, které byly pořízeny v Německu třeba před sto lety. Pokaždé se divím, co nápaditého se už tenkrát nosilo.

Máte tendenci automaticky hodnotit oděv každého člověka, který se kolem Vás jen mihne a v zápětí mu vystavit pomyslnou známku?
Neřekl bych, že lidi přímo hodnotím, spíš si jich více všímám. Není zásadní, jestli je někdo takzvaně dobře, nebo naopak špatně oblečený, ale jak na sebe pohlíží on sám. Zvolený oděv totiž ukazuje, jak chceme být navenek prezentováni a částečně odhaluje i lidskou povahu.

-------------------------------------------------------------------------------

pozn. redakce: Děkujeme za tento názor. Podporuje tím to, s čím dlouhodobě pracujeme v kurzech školy psychologické interpretace vzhledu 3AXIS VISUAL language.