Krize končí. Alespoň podle výše dámských podpatků, říká analýza sociálních médií

Platí jedno osvědčené pravidlo. Čím hůře se lidem daří, tím vyšší nosí ženy podpatky. Podle analýzy sociálních médií společnosti IBM by tak současná ekonomická krize měla brzy skončit. Přichází totiž období nízkých podpatků.



Ekonomika ovlivňuje i svět módy. Při pohledu na posledních sto let obuvních trendů se ukazuje, že výška podpatků ve Spojených státech vždy závratně stoupla v obdobích největší ekonomické recese. Podle analýzy sociálních médií, kterou vypracovala společnost IBM, se blíží období nízkých podpatků.

Jako důkaz mohou sloužit "zlatá" 20. léta, kdy byly v módě střevíce s nízkými podpatky. Ty záhy vystřídaly během světové hospodářské krize lodičky na vysokém podpatku. Platformy se pak do popředí opět dostaly v 70. letech během ropné krize a zatlačily do pozadí dámské sandály na nízkém podpatku populární v 60. letech. A konečně nízké robustní podpatky reflektující styl „grunge" v 90. letech ustoupily na konci století vysokým jehlovým podpatkům a la seriál „Sex ve městě" přesně v době, kdy praskla internetová bublina.




Společnost IBM k závěru došla tak, že na internetu analyzovala tisíce dat - každý zápisek z módního blogu nebo sociálních sítí, který se výšce podpatků věnoval. Podle IBM si tak lidé ještě v roce 2009 psali o vysokých podpatcích. Od začátku loňského roku ale dramaticky přibylo záznamů, které zmiňovaly obuv s nízkým podpatkem.

"Během ekonomického zpomalení většinou výše podpatků stoupá, protože se zákazníci upínají k extravagantnějším modelům, ve kterých vidí únik z bezvýchodné situace," říká k analýze Trevor Davis, expert IBM na chování zákazníků. "Tentokrát se ale děje něco jiného. Možná v době dlouhodobého šetření se v zákaznících naopak probouzí snaha okázalost v každodením životě potlačit," dodává Davis.




Dlouhé vlasy, tučná léta

Teorie o výše podpatků a stavu ekonomiky není zdaleka jediná svého druhu. Jedna z těchto teorií tvrdí, že úzké vázanky signalizují příchod lepších hospodářských časů. Muži se totiž v době konjunktury cítí plni elánu a energie a úzké kravaty jim dodávají mladistvější vzhled. Naopak v recesi preferují širší kravaty, aby působili reprezentativně a seriózně.

Vývoj ekonomiky pomocí módních trendů se předpovídá už od roku 1926. Tehdy si americký ekonom George Taylor všiml toho, že délka dámských sukní se zkracuje spolu s hospodářskou konjunkturou. Ženy totiž mají pocit euforie a rády své nohy ukazují. Jesliže se však ekonomická situace zhorší, jejich chuť odhalovat nohy klesá a délka sukní se prodlužuje.

Taylor tuto myšlenku odvodil z trendu zkracování sukní v době ekonomického boomu zlatých dvacátých let v USA. Po vypuknutí velké hospodářské krize se sukně opět prodloužily. (pozn. redakce = to má logiku jelikož otěhotnět v době krize není ideální, tak proč provokovat odkrytím svůdných křivek svých noho, že?)




Podobně předvídají hospodářský cyklus i dámské účesy. Japonský ekonomický list Nikkei ve spolupráci s kosmetickým koncernem Kao představily analýzu, z níž vyplývá, že delší vlasy Japonek jsou dobrým znamením pro ekonomiku. Ženy totiž mají chuť k životu, a proto si nechávají narůst vlasy. Pokud jsou ovšem vidět spíše chlapecké účesy, hospodářská výkonnost půjde k ledu.


  • zdrojihned.cz - Veronika Mikšovská 
  • a pokud chcete získat další informace o tom, jak oblečení a doplňky působí na člověka - navštivte naše dva speciální semináře OBLEČENÍ DOPLŇKY v projektu 3AXIS VISUAL Language.